10 februari 2014

dadel-nootreep voor acute trek of appelflauwte

Sinds ik glutenvrij eet, koop ik wel eens raw food repen op basis van noten en dadels. Echt heel lekker en goed voor de lekkere trek of die momenten dat we op stap zijn, er gegeten moet worden en er geen glutenvrije alternatieven zijn. Het enige bezwaar van die repen is de prijs. Voor de 50 gram reep die ik in mijn mond stop, betaal ik      €1,95! Dat kan vast anders! Dus ging ik op zoek naar goedkopere repen. Die vond ik, bij een biologische webshop waar je korting krijgt als je in bulk inkoopt. Alleen, nog steeds €1.- per reep.

Het duurde best lang tot het kwartje viel en ik bedacht dat ik ze ook zelf kon maken. Dat lukte en door de toevoeging van santen (dat niet in de gekochte repen zit), vind ik ze eigenlijk lekkerder.

Voor 10 tot 12 kleine repen


  • 150 gram dadels zonder pit
  • 100 gram ongebrande gemengde noten
  • 75 gram santen
  • en ook: een keukenmachien voor het hakwerk
Gooi de dadels en de noten in een keukenmachine en hak net zo lang tot het goed fijn is. Het is goed als je de massa met je vingers een beetje bij elkaar elkaar kunt drukken en dat het dan een beetje blijft plakken. Haal aub wel eerst de stekker uit het stopcontact voordat je dit probeert.

Smelt ondertussen een stuk santen van 75 gram au bain marie. Net als chocolade kan santen vrij snel aanbranden in een pan op het vuur, vandaar au bain marie. Is de santen gesmolten, dan giet je het noten-dadelmengsel erbij in de pan en je schept het goed om.

Leg een vel bakpapier op een plaat. Leg het mengsel op de plaat en leg er weer een stuk bakpapier overheen. Rol of druk de massa uit. Ik gebruik een kleine bakplaat en krijg zo vrij makkelijk een vierkante vorm die makkelijk te snijden is.

Verdeel de massa alvast met een mes in stukken en zet de plaat dan een kwartier in de vriezer.  Daarna zijn ze eetklaar. Bewaar in de koelkast. Je kunt ook een grote hoeveelheid tegelijk maken en een deel in de vriezer bewaren. Moet je op stap? Haal een stuk uit de vriezer, stop het in je tas en eet op als je trek krijgt. Het vult behoorlijk.

5 opmerkingen:

  1. Koop ik ook nooit zulke repen, maak altijd dat soort dingen zelf.
    De ene keer repen, dan balletjes of rolletjes....soms met kokos, soms zonder..beetje zeezout erin is ook lekker trouwens vind ik.
    En inderdaad veel goedkoper zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik zou het wel leuk vinden om dit soort berichtjes te kunnen pinnen, dan bewaar ik ze en kan ze makkelijk terugvinden, ipv je hele blog te moeten doorscrollen.
    dat kan geloof ikniet he? zou je dat in kunnen stellen, met eronder een p om te pinnen, , is dat veel werk? of is dat er al en zie ik iets over het hoofd?

    groetjes, jehanne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet niet hoe dat werkt Jehanne. Maar je kunt altijd iets terugvinden onder de tab recepten ABC, dat is een lijst met alle gepubliceerde recepten of je kunt zoeken op label, rechts in de lijst.

      Verwijderen
  3. Ga ik ook eens proberen te maken, lijkt me lekker.

    Groetjes Marike.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat heb je een mooie blog! Ik zou het leuk vinden als je mijn blog ook bekijkt! Ik begin pas net!

    emmatimmerman.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen