17 november 2014

Spinaziegehaktballen uit de oven



Op zoek naar inspiratie voor makkelijke goedkope gerechten stuitte ik op een Belgische site voor budgetkoken op een heerlijk ovengerecht van gehaktballen met spinazie en cheddar. Omdat daar wat ingrediënten in zaten die ik niet eet, verbouwde ik het zodanig dat het wel geschikt is voor mij. Dus geen paneermeel in het gehakt maar amandelmeel, kruiden die ik zelf lekkerder vind, geen cheddar (bleh) maar parmezaanse kaas en zo nog wat meer.

Het voordeel van dit gerecht is dat de gebruikte ingrediënten (diepvriesspinazie, gehakt, gezeefde tomaten) eigenlijk altijd wel hier voorradig zijn. Dit is voor ons ideaal voor als we weinig verse spullen in huis hebben en toch wat lekkers en voedzaams op tafel willen zetten. Misschien ook voor jou?

Nodig voor 6 ballen:

  • 350 gram rundergehakt
  • 100 gram ontdooide en uitgeknepen diepvriesspinazie
  • 75 gram geraspte parmezaanse kaas
  • 1 teen knoflook
  • chilipoeder
  • beetje gedroogde tijm
  • peper/zout
  • 1 ei
  • 3 el amandelmeel
Voor de saus:
  • 1 pakje gezeefde tomaten van 500 gram
  • 1 ui
  • 1 teen knoflook
  • 1 thl kaneelpoeder
  • 1 thl tijm
  • 1 laurierblaadje
  • peper/zout
en ook wat olie en eventueel wat andere groenten,. Ik deed er kastanjechampignons bij die ik nog vond in de groentelade.


Verwarm de oven voor op 220 graden.

Begin met de saus. Pel en snipper de ui en de knoflook. Verwarm wat olie in een pannetje en bak de ui en knoflook samen met het kaneelpoeder en de tijm. Giet de gezeefde tomaten en het laurierblaadje erbij en laat het 15 minuten pruttelen.
In de prutteltijd meng je het gehakt met alle genoemde ingrediënten en draai er 6 ballen van. Verwarm wat olie in een koekenpan en bak de ballen even rondom aan, een paar minuten, meer niet.

Leg ze in een kleine ovenschaal en giet de tomatensaus erover. 

Snijd de kastanjechampignos (of een andere groente waar je van af moet) in stukken en leg ook in de schaal.

Zet in het midden van de oven en bak af in 20 minuten.

Lekker met (bloemkool)rijst, of gebakken knolselderijblokjes/bataatblokjes...

Mag/eet jij geen kaas? Je kunt er ook in plaats van de kaas wat edelgistvlokken door doen. Dan niet 75 gram, maar gewoon 2 of 3 eetlepels. Dat geeft dan net een vergelijkbaar pittig smaakje. De gezonde effecten van edelgist worden weliswaar teniet gedaan bij verhitting (zo lees ik op internet) maar de lekkere smaak niet, en dat is ook belangrijk natuurlijk. Voor mij zijn edelgistvlokken een belangrijke smaakmaker geworden. Ik eet soms wel harde kazen maar dat is heel beperkt en edelgistvlokken zijn een prettig alternatief.


3 opmerkingen: