24 maart 2016

Tussendoortje: notenworst



Omdat ik geen zuivel gebruik in verband met een lactose-intolerantie, zal ik calcium ergens anders uit moeten halen. Nu is dat op zich geen probleem, er zijn zat alternatieven. Het schijnt trouwens dat calcium uit melkproducten moeilijker door het lichaam wordt opgenomen dan calcium uit andere bronnen. Die andere bronnen zijn dan groene groenten, bonen, koolsoorten, chiazaad,boekweit, quinoa, peulvruchten, eieren, zalm. En dan ben ik vast nog wat vergeten, wil je het precies weten, hier is een mooie lijst.

Nu eet ik naast lactose ook geen peulvruchten, omdat ik daar ook niet tegen kan. Ik ben een beetje overgevoelige zeikerd. En boekweit vind ik vies, quinoa word ik ook niet heel blij van. Groene groenten eet ik wel. En noten ook! Elke dag een klein handje. Tot ik een slotjesbeugel kreeg en dus een verbod om noten te eten. Euh, dan wordt de spoeling wel heel erg dun. Ik eet wel wekelijks zalm, groene groenten en verschillende koolsoorten, maar chiazaad giet je niet even zo in een kilootje of twee naar binnen (te veel chiazaad schijnt ook niet goed te zijn trouwens). En met calcium verrijkte dranken zoals sojamelk drink ik niet.

Notenworst dan maar! Een heerlijk hapje tussendoor zonder troep. Hoeveelheden zijn een beetje indicatief. De verhoudingen zijn goed als je na het malen een plakkerige te vormen massa hebt (klinkt smakelijk hè).

Notenworst:

  • ongeveer 150 gram ongebrande noten
  • 50 gram ander spul zoals wat chiazaad (2 el of zo), wat kokosrasp of schaafsel, pijnboompitten, zonnebloempitten, pompoenpitten....
  • 10 vijgen of dadels (zonder pit) (dadels zijn minder zoet dus daar heb je wellicht iets meer van nodig)


Doe alles in een keukenmachine en maal fijn.
Pak een vel bakpapier en verdeel de massa over het papier en rol er een worst van.
Draai de uiteinden van het papier om en om en leg in de koelkast. Na een paar uur is het zo gehard dat je het makkelijk kunt snijden. Niet te veel plakjes tegelijk want het bevat wel veel caloriën! In de koelkast blijft dit weken goed.

Dit is trouwens ook supervoer als je reist en in verband met voedselintoleranties niet goed eten bij wegrestaurants in je mond durft te stoppen. Ik maak dit dan, kook ook wat eitjes of bak wat gehaktballetjes, maak een salade met bataat en avocado en rauwkost of wat avocado-chocomousse en klaar ben ik!.

1 opmerking:

  1. Top idee! Ik koop het weleens, maar dit is veel leuker! Zalig met wat oude brokkelkaas er op!

    BeantwoordenVerwijderen