29 maart 2017

groentespread


Mooie manier van restverwerking deze spread. Lekker voor op brood of als dip.

- 1 ui gesneden
- 1 zoete aardappel geschild en in blokjes
- 1 paprika, gesneden
- 1 flinke theelepel sambal
- 1 theelepel gedroogde munt (of verse natuurlijk, als je in de tuin hebt staan)
- kerriepoeder naar smaak
- handje afgekookte linzen
-scheut citroensap
- peper en zout

natuurlijk is dit een dramatisch beroerde foto
maar tegen de tijd dat ik dát doorhad,
zat het broodje al in mijn maag
Bak de ui met de paprika en de zoete aardappel met wat olie in een pan en bestrooi met de smaakmakers. Bak tot het gaar is en laat afkoelen. Gooi dit samen met de linzen in een keukenmachine of zet de staafmixer erop en pureer. Doe er een flinke scheut citroensap door en maak af met zout en peper. Voeg misschien wat water toe om het beter smeerbaar te maken.

Dit was voldoende voor drie kleine potjes spread. Omdat ik de enige ben die dit eet, bewaar ik er twee in de vriezer. In de koelkast bewaar ik zo'n potje hooguit een dag of 5. Wel zelf even je neus en goede verstand gebruiken ;-)

3 opmerkingen:

  1. Is dat je zelf gebakken teff brood daaronder ? Dat ziet er uit als "echt "fluffy brood en niet als zo,n stevige kauw homp. Recipie please ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja t is echt lekker, ik koop het meel hier: http://www.glutenvrijmeel.nl/teff_broodmixen/bruine_broodmix/teff_bruine_broodmix_1000g
      Dit is dus een meelmix waar je zelf eea aan toevoegt. Ik heb het recept wel wat aangepast, ik doe er 8 gram xanthaangom door en 2 gram pylliumvezels. Dat maakt het brood lekker veerkrachtig met een goede bite denkend aan gewoon brood, het is dan ook niet zo brokkelig.
      Ze verkopen ook een mix met boekweit maar daar houd ik niet van.

      Ik koop dit meel in per 15 kilo tegelijk. Met 1 brood doe ik 1 tot 1,5 week.

      Verwijderen
  2. Dat ga ik morgen maken :-) Ik laat de olie weg en sauteer in een beetje water. Gaat prima om olie weg te laten. Ik eet zoveel mogelijk volgens de Starch Solution en dan eet je geen olie. Ik heb gemerkt dat ik meer energie heb als ik op deze manier eet (vegan, whole food, high carb low fat). En je kunt op deze manier veeeel eten en toch niks aankomen en meestal vallen mensen ervan af. Dat hoeft bij mij niet zo, maar veel eten vind ik wel fijn.

    BeantwoordenVerwijderen