11 april 2017

Linzenballetjes



In de koelkast stond een klein schaaltje met overgebleven aardappelpuree. Dat is perfect om iets lekkers mee te maken: linzenballetjes!

Voor ca. 20 kleine balletjes:

  • 200 gram aardappelpuree
  • 1 blik linzen afgegoten (of ca 200 tot 250 gram zelf gekookte linzen)
  • 1 el nasikruiden
  • 2 thl sambal
  • 2 tenen knoflook, gesnipperd
  • 1 el ketjap
  • 3 el kokosrasp
  • peper en zout naar smaak
Week de nasikruiden in de ketjap.
Gooi alles in de keukenmachine en maal fijn. Proef even af en breng op smaak met zout en peper.
Vorm kleine balletjes van het mengsel. Laat even opstijven in de koelkast en bak dan in wat olie in een koekenpan op niet te hoog vuur. Ik bakte alles in een keer en at er een paar. Dit is goed in te vriezen. Na ontdooien gewoon even opwarmen in de oven.

Ik maakte dit nu met nasikruiden maar dit kan natuurlijk met alles! Bijvoorbeeld cajunkruiden of met Italiaanse kruiden en edelgistvlokken erdoor of Marokkaans getint met munt/kaneel/paprika. Bedenk het maar! Vervang dan de ketjap evt voor een eetelepel tomatenketchup of een restje tomatensaus of gepureerde gedroogde tomaten (op oliebasis).

3 opmerkingen:

  1. Geweldig, dank!
    Ik heb vaak linzen in de koelkast, dit komt goed uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik vind het heel erg fijn dat je weer regelmatig recepten deelt!
    Ik heb geen keukenmachine maar wel een goede staafmixer, voldoet dat voor dit recept?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Linda.
      Ik denk dat het met een staafmixer al snel te fijn wordt. Dan zou ik de linzen prakken met een vork en zo door de puree mengen.

      Verwijderen