25 februari 2015

Pittig Marokkaans kruidenmengsel

Ooit zat ik in café De Kat in de Wijngaert - mijn voormalige stamkroeg in Amsterdam- een broodje te eten (toen at ik nog wel brood) en pakte een tijdschrift om erbij te lezen. Toen kwam ik onderstaand kruidenmengsel tegen, dat ik overschreef op een bierviltje. Of het een echt Marokkaans kruidenmengsel is? Geen flauw idee, Maar lekker is het wel! Ik gebruik het al zeker 15 jaar heel regelmatig door het eten. Ik heb het in de loop der tijd iets aangepast wat hoeveelheden betreft.




  • 1 thl cayennepeper
  • 1 thl koenjit
  • 2 thl kerriepoeder
  • 2 thl kaneelpoeder
  • 1 thl nootmuskaat
  • 2 thl zwarte peper
  • 2 thl komijn

Gebruik als kruidenmix voor gehaktballen (lekker als pilaf met stukjes mango) of om kipfilet in te marineren...

ps: dit recept verscheen eerder op mijn oude kookblog

1 opmerking:

  1. Volgens mij staat dit kruidenmengsel bekend als ras-el-hanout. Een bekend kruidenmengsel. Het betekent 'het beste van de winkel'. De kruiden kunnen wel iets varieren.
    Ik ben er niet zo weg van. Ik gebruik liever hindoestaans/surinaamse massala. Op de een of andere manier vind ik kaneel meestal niet lekker in een hartig gerecht. Behalve dan in chili con mole. Dat is een mexicaanse versie van chili con carne met oa cacao en kaneel. Ik maak het alleen niet zo scherp als in het originele recept :-)

    BeantwoordenVerwijderen