30 september 2014

Garnalen met kokostomatensaus



De laatste tijd eten we meer vis. Bij het maken van het weekmenu plan ik meestal twee keer vis in. Ook probeer ik dan wat vaker te experimenteren, zoals bijvoorbeeld garnalen te eten. Iets wat bij mij alleen lukt als er heel veel andere dingen op mijn bord liggen en de garnalen niet zo opvallen. Ik vind ze wel lekker maar tegelijkertijd stoten ze me ook af (ik weet mijn eigen recept goed te verkopen hè!) In onderstaand recept zijn de garnalen verstopt, het is bovendien snel klaar en er kan lustig mee worden gevarieerd.


Wat heb je nodig voor 4 personen
  • 300 gr. garnalen (ik deed kleine roze garnalen en grote cocktailgarnalen)
  • 1 ui, gesnipperd 
  • 2 teentjes knoflook, fijngehakt 
  • 1 klein rood pepertje of 1/2 tl sambal 
  • 500 ml tomatenblokjes of gezeefde tomaten 
  • 200 ml kokosmelk 
  • 1 el kokosolie 
  • 1 limoenblaadje 
  • 1 tl. garam masala 
  • 1 tl. currypoeder 
  • 1/4 tl. chilipoeder 
  • 1 eetl. citroensap 
  • 3 eetl. verse koriander 
  • Zout
  • Plus: groenten, wat je maar in huis hebt. Wij combineren dit vaak met sperziebonen maar het is ook heerlijk met courgette, doperwten, wortelen, groene kool….

Ik eet dit met 'noedels' gemaakt van courgette of bataat. Dat bak ik even kort in de olie met knoflook, peper en zout.

Bak ui en de knoflook aan in wat olie. Voeg de kruiden, de kokosmelk en de tomatenblokjes toe en laat minimaal 15 minuten heel zacht pruttelen. Zo trekt de smaak van het limoenblaadje goed in de saus.

Na 15 minuten proef je de saus en je maakt hem eventueel  meer op smaak met wat peper en zout.

Verwarm de vooraf gegaarde groenten én de goed afgespoelde garnalen in de saus. Twee tot drie minuten is genoeg.

Je kunt ook de de groenten die je erbij wilt eten meteen bij de saus gooien, als je deze laat pruttelen. Snij ze in dat geval klein en houd rekening met de verschillende kooktijden, zoals sperziebonen en wortelen langer duren dan bijvoorbeeld groene kool.

2 opmerkingen:

  1. Ziet er lekker uit! Ik ga toch ook maar voor zo'n spiraalsnijdert...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor je recept! Ik heb dezelfde verhouding met garnalen en was op zoek naar een gerecht waar ik ze ook in kan 'verstoppen'. Ga het recept snel een keer maken om te eten bij bruine rijst noodles. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen