8 september 2014

Tomatensoep



Soep wordt hier best veel gegeten. Het kan zó klaar zijn (groenten in de pan gooien, vocht en kruiden erbij en even laten gaan) en je kunt er meerdere keren van eten. Zie hier twee van de redenen waarom wij het zo graag en vaak eten. Daarnaast is het natuurlijk een geweldige manier om restjes te verwerken! Voldoende redenen voor mij om minimaal één keer in de week een grote pan te maken. Dat is meestal wel voldoende voor een keer avondeten en een paar keer lunch. 

Het voordeel van onderstaande tomatensoep is dat je door de spek een pittige smaak krijgt waardoor je verder geen bouillonblokjes of poeder hoeft te gebruiken. Zonder spek is het ook heerlijk, voeg dan wel wat bouillon toe. Ik trek tegenwoordig vaak zelf bouillon van kippenpoten/karkas maar dat was nu even niet voorradig. Gistvrije bouillonblokjes of poeder toevoegen kan natuurlijk een optie zijn, alleen zag ik laatst dat in het merk dat ik altijd koop, 'ineens' maltodextrine zit. Dat is een toevoeging die zoet smaakt en misschien ook wel als bindmiddel werkt (bind me er niet op vast, ik weet het niet). Het wordt gemaakt van mais en aardappelen maar soms ook van graan en laat ik nu net geen gluten verdragen. Ik word er soms best moe van dat je altijd etiketten moet blijven lezen, de ingrediënten worden zó vaak aangepast! 


Afijn, tijd voor soep!

  • 100 gram gerookte spek 
  • 1 ui 
  • 2 teen knoflook 
  • 500 gram gezeefde tomaten 
  • 1 kilo tomaten gesneden 
  • flink snuif kaneelpoeder 
  • laurierblaadje 
  • tijm 
  • peper en zout 
  • 1 tl sambal oelek 
  • snuif paprikapoeder
Bak de spekjes op zacht vuur in een grote pan. Snij de ui en de knoflook en doe ze in de pan. Als de ui wat zachter is, voeg je de gesneden tomaten en de kruiden toe. Laat even pruttelen en doe de gezeefde tomaten erbij. 

Laat de soep met rust als je ziet dat het pruttelt, even niets aan doen, hooguit wat roeren. 

Na ongeveer een minuut of twintig proef je, is het sterk genoeg? Misschien nog wat peper en zout? Zoek het laurierblaadje en pluk dat uit de pan.  Zet vervolgens de staafmixer er op en houd dit vol tot de soep mooi glad is (waar niets zichtbaars in drijft, een grote wens van mijn kind).

Wil je liever spekjes kauwen dan moet je die uitbakken, uit de pan vissen en dan pas de ui, knoflook en de rest van het recept volgen.

Voeg wat water toe als je de soep te dik vindt. Voor een meer romige soep kun je wat kokosmelk toevoegen (of room als je daar tegen kunt).

Je kunt hier eindeloos mee variëren:
  • stukjes kip of gehaktballetjes toevoegen 
  • maak er een volwaardige maaltijdsoep van door na het staafmixeren alle klein gesneden groenten erdoor te gooien die je lekker vindt en laat dan nog even garen 
  • voeg verse fijngesneden kruiden toe maar het is ook heel lekker om bijvoorbeeld verse basilicum of koriander mee te staafmixeren... 

Ook zo dol op soep?


4 opmerkingen:

  1. Welke bouillonblokjes gebruik jij? Ik gebruik altijd die van Genovis uit de natuurvoedingswinkel. Hoop niet dat die nu maltodextrine bevatten. Maltodextrine is nogal risicovol als je glutenvrij eet. Meer nog dan bv dextrose of glucosestroop.

    Ik gebruik graag een restje jus als extra smaakmaker aan soep/stoofpot/gerecht. Het vet dat bovenop ligt, daar smoor ik uien in en later doe ik wat jus bij het gerecht. Geeft een heel lekker smaakje. En je weet wat er in zin en het is nog consuminderend ook :-)

    VeggieMo

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kocht altijd van Healthy Planet VeggieMo, dat vind ik bij de EkoPlaza. Het merk dat jij nu noemt ken ik niet.
    Goeie tip van die jus!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik had 2 kg tomaten liggen uit de moestuin (niet mijn eigen) toen ik dit recept tegenkwam. Vandaag heb ik de soep gekookt, een dubbele hoeveelheid om de tomaten op te maken. Bedankt voor dit recept, het smaakt heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen