11 september 2014

Spinazie met zalmfilet en een oosterse twist



Als ik er aan denk ga ik meteen weer watertanden: pasta met spinazieroomssaus en véél knoflook. Tja, verleden tijd dus. Maar het moest toch mogelijk zijn een combinatie met spinazie te verzinnen die ook zacht fluwelig aandoet. De oplossing is kokosmelk! Om dan te zorgen dat de smaken echt passen, gebruik ik er andere kruiden bij dan de italiaanse kruiden die ik altijd door mijn spinazieroomsaus gooide. Dit is spinazie met een exotisch accent. Onderstaande hoeveelheid was voldoende voor 2 volwassenen en 1 puber, pas de hoeveelheden aan naar je eigen situatie.

Wat heb je nodig:

  • 1 ui, fijn gesneden
  • 1 teen knoflook, geperst (of meer, ik gebruik zo 2,3 tenen...)
  • 1 el kokosolie of oliijfolie
  • 450 gram diepvries ontdooide diepvriesspinazie 
  • 200 ml kokosmelk
  • 300 gram zalmfilet, in kleine blokjes gesneden
  • 1 bataat, geschil en in kleine blokjes gesneden
  • 1/2 courgette, in stukken gesneden
  • peper, zout
  • 1/2 tl kaneelpoeder
  • 1/2 tl gemberpoeder
  • snuf chilipoeder
  • beetje gemalen kruidnagel (mespunt)
  • 1 steranijs (als je in huis hebt hoor, zonder is ook lekker) of 1/2 tl gemalen steranijs
  • beetje citroenrasp

Verwarm de olie en bak de ui en de knoflook met de kruiden behalve de steranijs. Doe de visblokjes in de pan en bak op halfhoog vuur rondom goudbruin. Haal uit de pan. Voeg weer wat olie toe en bak de bataatblokjes. Die garen heel snel dus doe na een paar minuten de courgette en de spinazie erbij. Schep om en om en giet de kokosmelk in de pan met de steranijs. Breng aan de kook en laat ongeveer tien minuten pruttelen. Doe de laatste minuut de visblokjes er bij.

Lekker met (courgette)noedels, kokosmeelwraps of pannenkoekjes van kikkermeel. Vis voor het eten de steranijs uit de pan, anders breek je zomaar een kies....



ps: staat mijn oude linkadres nog op je site (met spaarcentjekookt in het linkadres)? Ik waardeer het zeer als je dat wijzigt in de nieuwe link: http://echt-eten-puur-koken.blogspot.nl/.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten