18 oktober 2014

Groenten-mosterdsoep met courgette, pastinaak & paddenstoelen

Nu nog mooi plaatje, straks een pan soep. Voor de zorgvuldige kijker: de meiknol vergat ik te gebruiken
Zoals jullie misschien inmiddels wel door hebben, maken hoeveelheden bij mij allemaal niet zo uit. Wel als ik aan het bakken ben, dan is het aantal grammen van een ingrediënt wél belangrijk, maar met andere bereidingen is het allemaal niet zo boeiend. Ik gooi in de pan wat ik tegenkom.

Soep is een fijne manier om vergeten voorraden op te maken (en ook om de eindeloze stroom courgettes die onze tuin oplevert te verwerken). Dit keer trof ik ernstig verschrompelde pastinaken in de groentelade aan, een avocado in diepe depressie, wat overgebleven kip van de BBQ van de avond ervoor en nog wat lekkers.

Wat heb je nodig voor een pan soep?
  • 1 el olie
  • 1 courgette in stukken gesneden
  • 2 uien, gesneden
  • 3 tenen knoflook (iets minder mag ook hoor...)
  • 1 el olie
  • 1 laurierblaadje
  • 2 eetlepels mosterd
  • 1/2 liter bouillon
  • 2 stukken pastinaak, gesneden
  • paddenstoelen, gesneden
  • sap van 1 sinaasappel
  • 1 avocado
  • 2 el mosterd
  • tijm
  • peper en zout
Sinds ik geen room meer gebruik, heb ik wel geworsteld met soeprecepten. Natuurlijk is een pureesoep heerlijk maar met een vleugje room erdoor is het vaak nét even lekkerder. De oplossing bleek avocado te zijn, goed voor mega romig effect.

Verwarm de olie en bak de ui en de knoflook met de kruiden. Voeg dan de courgette en de pastinaak toe en bak dit even. Dan gooi je de bouillon en het sap erbij en breng je alles aan de kook.
Na een minuut of 15 voeg je de avocado - die je ondertussen hebt geschild en in stukken gesneden - en de mosterd toe en je zet de staafmixer erop tot je een mooie gladde structuur hebt. Gooi de paddenstoelen in de soep, dek de tafel en als je dat hebt gedaan is de soep vast ook klaar. Maak af op smaak met peper en zout.

Deze soep kan worden opgeleukt door er bijvoorbeeld zalmsnippers aan toe te voegen, spekreepjes of kip. Wij hadden door de laatste BBQ van het jaar wat stokjes kipfilet over, die ik fijn sneed en op het allerlaatst aan de soep toevoegde. Omdat ik ook nog wat kippenbouillon had, gebruikte ik dat. Maar je kunt het naar eigen smaak aanpassen.

Geen sinaasappel in huis? Het is ook heel lekker met sherry!

2 opmerkingen:

  1. Goede tip die avocado. Zou dat ook bij pompoensoep passen? Lijkt me namelijk een vreemde combi maar wie weet kan het best?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hoor kan best, allebei neutraal van smaak.

    BeantwoordenVerwijderen