16 oktober 2014

Salade-to-go met bataat, meiknol, gerookte makreel en citroen-korianderdressing

Niet de mooiste foto maar vooruit,het gaat om de slierten links op het bord....

Afgelopen zondag had ik een verjaardagslunch. Vooraf was er contact geweest over wat ik zou kunnen eten. Ik gaf de beperkingen door en en sprak af dat we in de week voorafgaand nog even contact zouden hebben over het menu.

Dat gebeurde, het menu werd een paddestoelenquiche en pompoensoep. Of ik dan suggesties had voor de bodem van de quiche? Hartstikke lief natuurlijk maar nee, ik heb zelf ook nog geen echt bevredigend alternatief voor een quichebodem gevonden. Ik maakte het wel eens, onder meer op basis van amandelmeel maar het is het allemaal net niet vind ik. Bovendien is natuurlijk de grap van paleo dat het niet veel meer dan groenten, fruit met wat vlees, vis of ei hoeft te zijn.

Om te voorkomen dat de gastheer/vrouw zich in allerlei culinaire bochten gingen draaien en dat ik dan op zondag zou afzeggen wegens gebrek aan energie, gaven we door dat ik mijn eigen eten zou meenemen. Want niets lulliger natuurlijk als mensen moeite voor me doen terwijl ik dan op de dag zelf op apegapen lig. En die kans is met hoe ik me deze weken voel, best groot. Ik wil de vrijheid kunnen hebben om af te bellen zonder dat ik dan een megaschuldgevoel heb. Dat heb ik overigens na bijna 7 jaar ME/CVS wel afgeleerd. Ik kom als het lukt, en in geval van te weinig energie kom ik niet. Dat kostte wel een paar vriendschappen, maar ja, dat is dan maar zo.

Maar goed, dit is een kookblog dus terug naar het eten. Ik maakte een heerlijke vullende salade klaar die zo royaal was dat ik er het avondeten van zaterdag en de lunch van zondag makkelijk mee ging redden.

Wat heb je nodig:

  • 1 zoete aardappel
  • 1 meiknol
  • wat gesneden groene kool
  • 1 el olie
  • kruiden: kaneelpoeder, chilipoeder, peper, zout


voor de dressing:

  • 2 el mayonaise
  • 1 el olijfolie
  • rasp van een halve citroen
  • 1 gesnipperde teen knlfook
  • 1 hand gehakte verse koriander


Voor erdoor:

  • gerookte makreelfilet
  • 1/2 komkommer in blokjes
  • 1 mango in blokjes


Maak slierten van de zoete aardappel en de meiknol. Snijd de slierten in kleinere stukken, het wordt een salade en zo is het beter naar binnen te werken.
Bak de slierten met de olie en de kruiden tot de beetgaar zijn. Voeg de laatste paar minuden de groene kool toe. Laat afkoelen.

Maak de dressing:
alles mengen, meer is het niet.

Schep de dressing door de bataat-meiknolslierten en laat de smaak goed intrekken.

Snij de komkommer, makreelfilet en mango in kleine stukken en schep dat voorzichtig door de salade.

Klaar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten