6 oktober 2014

tomaten-olijvenspread



Zó klaar en lekker dat het is!

Overgiet de gedroogde tomaten met kokend water en laat even een half uurtje staan, tot ze wat zachter zijn. Dan doe je alles in een kom en je zet de staafmixer er op. Ik houd van een groffe structuur waar je bij wijze van spreken de brokken tomaat nog ziet maar mix vooral flink door als je een heel glad smeersel wenst. Proef af en voeg misschien wat peper en zout toe.
Verdubbel de hoeveelheden (dus bijvoorbeeld een heel zakje gedroogde tomaten en een blik olijven zonder pit) in geval van feestje/veel eters.








Je kunt dit op verschillende manieren gebruiken:
  • Bijvoorbeeld een kikkererwtenmeelpannenkoekje royaal bedruipen met knoflookolie en dan de pannenkoek opwarmen in de pan of oven. Daarna besmeren met de tomaten-olijvenspread
  • Als dip met rauwe groenten zoals komkommer of wortelen
  • Als dip met geroosterde groenten, bijvoorbeeld met friet van zoete aardappel
  • Verdund met meer olijfolie als dressing over je salade
  • Als basis voor een saus over bijvoorbeeld spaghetti van zoete aardappel, lekker met wat gegrilde vis of kip
  • Leuk het op door er wat ansjovis aan toe te voegen
  • Smeer het op brood, als je dat eet

Ik draaf weer door! Het is jullie vast duidelijk dat het lekker is en dat je er van alles mee kunt doen!

ps: eerder verschenen op mijn oude kookblog, nu bewerkt en opgeleukt met foto's.

3 opmerkingen:

  1. Heerlijk, ga ik maken!
    Ik eet graag olijven maar moet een beetje op zout letten. Meestal koop ik potjes uit de super maar die kunnen zo bremzout zijn! Nog tips?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou Wilma, als je op zout moet letten zou ik dit niet eten. Olijven krijgen na de pluk een zoutbad. Dus ze bevatten altijd al veel zout.
    Zonder olijven is dit ook heerlijk, zo maak ik het ook vaak. Dus gewoon de olijven weglaten, iets meer olie erbij en dan kruiden met of koriander of peterselie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik dacht al zoiets maar hoopte dat jij misschien een olijf kende die dat zoutbad niet heeft gehad, maar blijkbaar is dat nodig voor de conservering. Dankje, ik ga het proberen zonder.

    BeantwoordenVerwijderen