4 oktober 2014

Paleo Pancakes!



Soms wil je zoet en klef! Dan zijn kleine pannenkoeken van bakbanaan ideaal, formaat pancakes en net als de Amerikaanse variant dus klein en dik!  Dit is typisch zo'n recept dat uit toeval wordt geboren, want het begon met een jampotje met 3 eiwitten in de koelkast. De eidooiers had ik gebruikt voor een mangocustard en ik wilde iets met de eiwitten doen. Ik had al vaker pancakes gebakken met gewone banaan maar aangezien die op waren en er nog wel een bakbanaan in de schaal lag, greep ik die. En dat ging ook prima! Ik vond het zelfs beter dan gewone pannenkoeken van banaan omdat de bakbanaan door het vele zetmeel veel beter vult. Het gaat overigens ook met heel eieren, verminder dan wel de totale hoeveelheid (dus gebruik dan 2 eieren).



Wat heb je nodig voor  9 tot 10 pancakes?
  • 1 bakbanaan (rijp, tegen zwart aan)
  • 1 el gesmolten kokosolie
  • 3 eiwitten
  • 1/2 thl kaneelpoeder
  • 1 thl vanille extract
  • 50 ml kokosmelk
Doe alles in een kom en zet de staafmixer er op. Verwarm wat kokosolie in een koekenpan en schep met een sauslepel drie keer beslag in de pan. Bak op heel laag vuur en draai heel voorzichtig om met een brede spatel, telkens 3 per keer. Lekker met honing, fruit of suikervrije jam.

3 opmerkingen:

  1. Heerlijk....ben gek op banaanpannekoekjes. Manlief niet dus ik maak ze niet zo vaak.
    Bakbanaan is hier nergens te koop, dus hier worden ze met gewone bananen gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Yummie! Ik doe ook de eierdooiers erbij hoor...die zitten bomvol voedingsstoffen.

    BeantwoordenVerwijderen